Mindfulness Training

Janna Nienhuis – Mindfulnesstraining in Stress-Reductie

Because suffering is impermanent, that’s why we can transform it.
Because happiness is impermanent, that’s why we have to nourish it.

                        Thich Nhat Hanh

Er start weer een nieuwe training MBSR in september 2017.

Met mindfulness – bewuste aandacht – vergroot je het vermogen om met aandacht aanwezig te zijn in het hier-en-nu en je volledig bewust te zijn van de huidige ervaring. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren.

Inhoud van de training

Door het ontwikkelen van vaardigheden voor mindfulness vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken. Met mindfulness leef je intenser en bewuster.

Bewezen effectief

Mindfulness-training is een training met een duidelijk omschreven programma. De effectiviteit is door veelvuldig wetenschappelijk onderzoek bewezen gebleken. Onderzoek laat zien dat de training zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

Programma

Mindfulness is a verb – Thich Nhat Hanh

Leren door te doen

De mindfulness-training bestaat uit 8 sessies van 2,5 uur + één hele dag. In de training leer je door te dóén en je ontwikkelt vaardigheid door de herhaling. De trainingsduur van 8 weken is lang genoeg voor blijvende effecten. Tijdens de sessies worden mindfulness-oefeningen gedaan en er komen op een praktische manier theoretische aspecten aan bod. Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Immers, door nauwkeurig naar de ervaringen te kijken, wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Mindfulness oefeningen

De mindfulness oefeningen zijn op oosterse benaderingen zoals meditatie en yoga gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en mindful bewegen deel uit van het programma. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar je obstakels ervaart, het inzicht ontwikkelt in hoe je met jezelf omgaat.

In de training leer je een bijzondere nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.

Voor wie?
Voor iedereen die

  • kampt met stress, spanning, onrust of vermoeidheid
  • last heeft van slaapproblemen, angsten, somberheid
  • lichamelijke klachten heeft of pijn ervaart
  • kampt met een burn-out
  • graag bewuster wil leven
  • minder wil piekeren
  • graag wil leren beter voor zichzelf te zorgen
  • graag werkelijk gelukkig wil zijn

‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven’ – Jon Kabat-Zinn (de grondlegger van de mindfulness-training)

Wanneer?

De trainingsavonden zijn op zondag 18:30 – 21:00 uur (inloop 18:10 uur).

Data:
Zondag 17 en 24 september

Zondag 1, 8, 15 en 22 oktober
Zaterdag 28 oktober is ‘Dag van Aandacht’ 10:30 – 17:00 uur (inloop 10:10 uur)
Zondag 29 oktober
Zondag 5 november

Behalve de trainingsavonden en Dag van de Aandacht is er:

  • een persoonlijk gesprek vooraf en na afloop van de training
  • een werkboek
  • geluidsopnames om thuis mee te oefenen
  • een open kennismaking met mindfulness op zondagavond 9 juli om 18:30 uur (inloop 18:10 uur)
  • tijdens deze 8 weken, 15% korting op een Yoga Lifestyle Center leskaart met 10 of 20 lessen.

Kosten:

€375,- of €325,- (wanneer je boekt vóór 17 juli 2017)

Aanmelden / informatie: jannanienhuis@gmail.com / 06 24 13 15 18

Janna_Mindfulness trainingOver mindfulness trainer Janna Nienhuis

Janna geeft Mindfulnesstrainingen MBSR (stress-reductie), MBCT (preventie terugval bij depressie), MBCL (zelf-compassie). Ze is aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), bij de Vereniging voor MBSR/MBCT/Mindfulnesstrainers (VMBN) en gecertificeerd lid (cat.1) van de VMB.