Lessen

Het Yoga Lifestyle Center biedt verschillende yoga lessen en workshops aan voor beginners en gevorderden, jong en oud, man en vrouw. We gebruiken dezelfde kaart voor al onze lessen. Hier volgt in het kort (op alfabetische volgorde) een uitleg van de aangeboden lessen. 

NED vlag Deze lessen worden in het Nederlands gegeven, maar eventuele begeleiding en vertaling in het Engels is geen probleem.
EN vlag Deze lessen worden in het Engels gegeven, tenzij iedereen Nederlands verstaat.
icoontje-halo Langzaam in en uit de houding, geschikt voor beginners en mensen met blessures.
icoontje-zweet-01  Iets actiever, maar nog steeds geschikt voor beginners.
icoontje-zweet-02  Zonnegroeten worden vaker uitgevoerd, meer flow.
icoontje-zweet-03  Actieve yoga les, ultieme flow.

Align Yoga EN vlag icoontje-zweet-01

In deze les is veel aandacht voor het goed uitlijnen van het lichaam. De bewegingen worden bewust uitgevoerd en houdingen worden aangepast of ondersteund met behulp van ‘yoga props’, zodat iedere student de uitlijning met zijn of haar lichaam kan vinden. Het centrale thema is het versterken van een gezonde lichaamsbeweging en houdingen uitvoeren met gemak en plezier. Aangezien de les langzaam wordt opgebouwd, wordt het lichaam voorbereid op meer uitdagende houdingen. De les is geschikt voor studenten van elk niveau en bekwaamheid. De lessen bestaan zowel uit actieve als rustgevende houdingen.

Ashtanga Vinyasa yoga EN vlag icoontje-zweet-03

Bij Ashtanga Vinyasa yoga wordt een vaste serie houdingen achter elkaar uitgevoerd op het ritme van de adem. Houd je van een intensieve workout en hard werken? Dan zal Ashtanga yoga je vast aanspreken. In de bewegende meditatie “flow” van Ashtanga yoga zul je naast de fysieke workout mentale processen doormaken, waarbij je sterker wordt en meer in balans raakt.

Easy Flow yoga EN vlag icoontje-zweet-02

Zoals de naam al doet vermoeden worden in deze les basis yogahoudingen vloeiend achter elkaar uitgevoerd. Daarbij ondersteund door de adem (ujjayi). Er worden opties aangegeven om het voor iedereen toegankelijk en uitdagend te houden. Deze les is ook geschikt voor beginners als basis voor de vinyasa en ashtanga yoga lessen. Er wordt meer aandacht besteed aan techniek en langer stil gestaan bij houdingen.

Hatha yoga NED vlag icoontje-zweet-01

Hatha yoga omvat o.a. fysieke houdingen, ademtechnieken, ontspannings- en concentratieoefeningen. In de les worden opties aangeboden voor mensen die last hebben van blessures en gevorderde opties om het voor iedereen uitdagend te houden. Er komen zowel dynamische als statische houdingen aan bod. Yoga oefeningen gaan over het leren vertrouwen op de kracht van ontspanning. Loslaten van spanningen levert ruimte op in het lichaam, met als gevolg: soepelheid, kracht en beweeglijkheid. En in de geest, die zich minder hoeft vast te klampen aan automatische, beperkende gedachten patronen waarbij er ruimte kan ontstaan voor spontaniteit. Iedere les wordt afgesloten met een heerlijke ontspanning/meditatie.

Personal Yoga

100% Persoonlijke aandacht voor waar je aan wilt werken met behulp van yoga. Wil je je houding verbeteren? Zijn er fysieke klachten zoals rugklachten of ademhaling, hypermobiliteit of juist stijfheid in gewrichten? Of beoefen je yoga ter ondersteuning van je sport? Of ben je te druk in je hoofd? Naar aanleiding van je wensen stellen wij een lijst met yogahoudingen en aanvullende oefeningen op, die we tijdens de personal yoga sessie oefenen. Je krijgt de serie mee om thuis verder mee te werken.

Pilates NED vlag Slim bewegen – minder is meer! icoontje-zweet-02

Met pilates bereik je veel resultaat met weinig inspanning. Pilates oefeningen zijn effectief en subtiel. Afbeulen hoeft niet. Met pilates oefeningen train je alle spieren – de grote en de kleine, bewegings-  en houdingsspieren.  Hierdoor krijg je een mooi getraind lichaam. Een les bestaat uit een groot aantal verschillende oefeningen, waardoor een les nooit saai is. Het maximum aantal herhalingen per oefening is laag.  Toch kun je op onverwachtse plekken verrast worden door spierpijn want je leert spieren kennen die je niet wist dat je had.  Verder is kenmerkend aan pilates: aandacht  voor ademhaling, precies werken, eigen grenzen leren kennen,  eerst beheersen en dan uitdagen.

Rock that Flow NED vlag icoontje-zweet-03

De ultieme flow yoga les, waarbij Tineke een yogales heeft samengesteld door zich te laten inspireren door muziek. De muziek loopt uiteen van mantra’s tot rockmuziek, waarbij rustige en stevige nummers worden afgewisseld. Door yoga houdingen uit te voeren op de muziek, wordt de flow versterkt als bewegende meditatie. Hoe vaker je deze les volgt hoe meer je bekend raakt met de bewegingen, hoe dieper de flow beleving.

Vinyasa yoga EN vlag icoontje-zweet-03

Vinyasa staat voor het koppelen van adem en beweging èn voor de specifieke combinatie van bewegingen die uitgevoerd worden als overgang tussen de houdingen. Waar in Ashtanga yoga de serie houdingen die je uitvoert vast ligt, is het bij Vinyasa yoga de docent die de les samenstelt. Thema’s van de lessen lopen uiteen, van elementen en chakra’s tot trainen van buikspieren en hartopeners. Deze dynamische les zorgt voor een intense “flow” ervaring en een stevige workout. Rock that Flow!

Yin yoga EN vlag icoontje-halo

Yin yoga is de tegenhanger van de Vinyasa yoga. Het gaat langzamer en richt zich meer op verinnerlijking en aandacht voor het moment. Door langer in houdingen te blijven strek en versterk je niet alleen de spieren aan de oppervlakte, maar ook je dieper liggende spieren, bindweefsel en gewrichten. Er worden veel props gebruikt om je lichaam te ondersteunen tijdens de veelal zittende en liggende houdingen.